Växel fråga
Växel fråga
Är det nån som vet vad det betyder när det är ett snedstreck på radiet: 1:6 R=210/90. Jag vet inte vad denna växel har för mått. Nån som vet? (läng, avstånd FSK-MPK)
Mvh
Rte6
Rte6
Re: Växel fråga
Kan det ha fallit bort en 1?
Växeltypen kanske är EV-BV50-190-6,28 ?
Äldre växlar (SJ50, SJ43 etc) anges inte radien i växelbeteckningen, utan där anges det tunglängden, tex EV-SJ50-8,4-1:6,28.
Iofs så är dessa växlar identiska i den geometriska utformningen, dvs längd och vinkel etc.
Tyvärr saknade jag utläggsritningar för växlar med mindre vinklar än 1:8 i mitt arkiv och dessa finns ej heller måttsatta i äldre SJF.er.
Växeltypen kanske är EV-BV50-190-6,28 ?
Äldre växlar (SJ50, SJ43 etc) anges inte radien i växelbeteckningen, utan där anges det tunglängden, tex EV-SJ50-8,4-1:6,28.
Iofs så är dessa växlar identiska i den geometriska utformningen, dvs längd och vinkel etc.
Tyvärr saknade jag utläggsritningar för växlar med mindre vinklar än 1:8 i mitt arkiv och dessa finns ej heller måttsatta i äldre SJF.er.
-
Jag har hittat data på en växel 1:6,37. Där anges radien på växeltungan till 198m, radien från växeltungan till korsningsstycket till 104m, och radien genom själva korsningsstycket till 210m. Radien genom själva korsningsstycket är ofta större än genom kurvspåret för växlar med stora vinklar. Jag antar att eftersom hjulen här styrs från bägge sidor vill man ha mer spel. Man ville kanske också ha färre varianter av korsningar att lagerhålla.
Peter
Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
Kan det vara en innerbågs- eller ytterbågs-växel, dvs att även rakspåret är krökt, antingen åt samma håll som kurvspåret eller åt andra hållet? Där av dubbla radier?
Dessa är/var platsspecifika så kan vara svårt att få tag på ritningarna till dessa.
För vilken anledning behövs ritningarna?
Om vi har lite mera kontext, om "vad" och "varför" så är det lättare att svara eller komma framåt i rätt riktning.
Dessa är/var platsspecifika så kan vara svårt att få tag på ritningarna till dessa.
För vilken anledning behövs ritningarna?
Om vi har lite mera kontext, om "vad" och "varför" så är det lättare att svara eller komma framåt i rätt riktning.