Växel fråga

Rte6
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 dec 2023, 06:54

Växel fråga

Inlägg av Rte6 »

Är det nån som vet vad det betyder när det är ett snedstreck på radiet: 1:6 R=210/90. Jag vet inte vad denna växel har för mått. Nån som vet? (läng, avstånd FSK-MPK)
Mvh
Rte6
Sven A
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jan 2024, 20:53

Re: Växel fråga

Inlägg av Sven A »

Kan det ha fallit bort en 1?
Växeltypen kanske är EV-BV50-190-6,28 ?
Äldre växlar (SJ50, SJ43 etc) anges inte radien i växelbeteckningen, utan där anges det tunglängden, tex EV-SJ50-8,4-1:6,28.
Iofs så är dessa växlar identiska i den geometriska utformningen, dvs längd och vinkel etc.
Tyvärr saknade jag utläggsritningar för växlar med mindre vinklar än 1:8 i mitt arkiv och dessa finns ej heller måttsatta i äldre SJF.er.
Peter Lidskog
Inlägg: 48
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: Växel fråga

Inlägg av Peter Lidskog »

Jag har hittat data på en växel 1:6,37. Där anges radien på växeltungan till 198m, radien från växeltungan till korsningsstycket till 104m, och radien genom själva korsningsstycket till 210m. Radien genom själva korsningsstycket är ofta större än genom kurvspåret för växlar med stora vinklar. Jag antar att eftersom hjulen här styrs från bägge sidor vill man ha mer spel. Man ville kanske också ha färre varianter av korsningar att lagerhålla.

Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Olof B
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:28

Re: Växel fråga

Inlägg av Olof B »

Kan det vara en innerbågs- eller ytterbågs-växel, dvs att även rakspåret är krökt, antingen åt samma håll som kurvspåret eller åt andra hållet? Där av dubbla radier?
Dessa är/var platsspecifika så kan vara svårt att få tag på ritningarna till dessa.
För vilken anledning behövs ritningarna?
Om vi har lite mera kontext, om "vad" och "varför" så är det lättare att svara eller komma framåt i rätt riktning.
Rte6
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 dec 2023, 06:54

Re: Växel fråga

Inlägg av Rte6 »

Växeltypen användes förut av SS/SL. Växlarna som ligger i Tunnelbanan mellan Stadion och Tekniska högskolan är såna typer. Jag har en inläggningsritning som vissa koordinaterna var växlarna ska ligga. Växlarna ligger på rakspår.
Mvh
Rte6
Rte6
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 dec 2023, 06:54

Re: Växel fråga

Inlägg av Rte6 »

Nu har jag fått reda på vad snedstrecket betyder. Det betyder att det är två radier i grenspåret. (210m+90m)
Hur vanligt är det med sådana växlar?
Mvh
Rte6
Peter Lidskog
Inlägg: 48
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: Växel fråga

Inlägg av Peter Lidskog »

Rte6 skrev: 09 jun 2025, 12:38 Nu har jag fått reda på vad snedstrecket betyder. Det betyder att det är två radier i grenspåret. (210m+90m)
Hur vanligt är det med sådana växlar?
Jag har tittat på ritningar på ungefär 50 olika växlar och sett följande mönster:

På gamla växlar med korta tungor gjorda av räler, är växeltungan rak i kurvspåret, alltså oändlig radie. Radien från tungan till korsningen bestäms av växelvinkeln.

På nyare växlar med längre tungor gjorda av valsade ämnen, är växeltungan krökt, med en radie som verkar vara bestämd av tunglängden. Radien från tungan till korsningen bestäms av växelvinkeln. Så, beroende på kombinationen av växelvinkeln och tunglängden, är det inte alls ovanligt att de har olika radier, ibland är växeltungans radie mindre än kurvan, ibland är de lika, ibland är växeltungans radie större än kurvan.

Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Skriv svar