Sandningstorn?

Micke Carlsson

Re: Sandningstorn?

Inlägg av Micke Carlsson »

Peter skrev: 18 jul 2025, 13:11 Tack för info och bild Micke! :)

Ja, det var säkert som du säger att man fyllde med en hink, därför det inte finns några sandtorn på bilder från förr.
Av alla bilder jag tittat på från lokstall fram till 1903 har jag aldrig sett något som ser ut att vara en anordning för att fylla på sand på loken.
Däremot ligger det ofta en sandhög utanför lokstallet, men frågan är om den håller sig tillräckligt torr för att ta direkt därifrån?
Kan lika gärna vara sand för att fylla ut marken.

JvmKBEB04347.jpg
Nu var det länge sedan jag läste boken "Tåg ut" av Gustav Olson men den är ju en trovärdig beskrivning av livet på järnvägen för idag omkring 100 år sedan (före ww1).

Om jag inte minns fel är där någon passage där det beskrivs nattliga tupplurar för stallpojken som lagt sig i den varma sandbingen inne i lokstallet, medan den ordinarie stallvakten sliter med lokputs och annat på de nedisade loken.

Om du inte har läst den boken men söker info om förhållandena på det riktigt tidiga 1900-talet, så gör det! Man får fortfarande ganska lätt tag på den på nätantikvariaten.

Riktigt gamla lok (1800-tal) hade ju sällan sanddom utan sandbehållare vid gångborden som el- och diesellok sedan också fick. Att sanden placerades i i en sanddom på lokpannan framåt vadå, 1890-talet(?) var ju för att hålla sanden torr, antagligen en lärdom från de tidigare lågt placerade sandbehållarna. Nyttan med ett sandtorn kommer alltså först framåt sekelskiftet och "hinner" väl egentligen inte bli infört förrän de stora lokstationerna börjar kräva en mer omfattande hantering. Gubbar var billigt länge och en langarkedja med sandhinkar var väl inget märkvärdigt förrän vi närmar oss "moderna tider och löner".
Skriv svar