Sandningstorn?

Micke Carlsson
Inlägg: 132
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Sandningstorn?

Inlägg av Micke Carlsson »

Peter skrev: 18 jul 2025, 13:11 Tack för info och bild Micke! :)

Ja, det var säkert som du säger att man fyllde med en hink, därför det inte finns några sandtorn på bilder från förr.
Av alla bilder jag tittat på från lokstall fram till 1903 har jag aldrig sett något som ser ut att vara en anordning för att fylla på sand på loken.
Däremot ligger det ofta en sandhög utanför lokstallet, men frågan är om den håller sig tillräckligt torr för att ta direkt därifrån?
Kan lika gärna vara sand för att fylla ut marken.

JvmKBEB04347.jpg
Nu var det länge sedan jag läste boken "Tåg ut" av Gustav Olson men den är ju en trovärdig beskrivning av livet på järnvägen för idag omkring 100 år sedan (före ww1).

Om jag inte minns fel är där någon passage där det beskrivs nattliga tupplurar för stallpojken som lagt sig i den varma sandbingen inne i lokstallet, medan den ordinarie stallvakten sliter med lokputs och annat på de nedisade loken.

Om du inte har läst den boken men söker info om förhållandena på det riktigt tidiga 1900-talet, så gör det! Man får fortfarande ganska lätt tag på den på nätantikvariaten.

Riktigt gamla lok (1800-tal) hade ju sällan sanddom utan sandbehållare vid gångborden som el- och diesellok sedan också fick. Att sanden placerades i i en sanddom på lokpannan framåt vadå, 1890-talet(?) var ju för att hålla sanden torr, antagligen en lärdom från de tidigare lågt placerade sandbehållarna. Nyttan med ett sandtorn kommer alltså först framåt sekelskiftet och "hinner" väl egentligen inte bli infört förrän de stora lokstationerna börjar kräva en mer omfattande hantering. Gubbar var billigt länge och en langarkedja med sandhinkar var väl inget märkvärdigt förrän vi närmar oss "moderna tider och löner".
Anders Sandgren
Inlägg: 313
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Sandningstorn?

Inlägg av Anders Sandgren »

Dock hade B-loksserien från 1859 sandbehållare som en sadel över pannan. Prins August fick det senare.
https://digitaltmuseum.se/021018186918/ ... -levererat
Däremot fick inte detta så stor spridning till andra loktyper. I-loken verkar ha fått det för sandning vid backgång när de blev växellok samt att det syns på vissa Da-lok.
Peter
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 jan 2024, 15:14

Re: Sandningstorn?

Inlägg av Peter »

Anders Sandgren skrev: 20 jul 2025, 21:42 Dock hade B-loksserien från 1859 sandbehållare som en sadel över pannan. Prins August fick det senare.
https://digitaltmuseum.se/021018186918/ ... -levererat
Däremot fick inte detta så stor spridning till andra loktyper. I-loken verkar ha fått det för sandning vid backgång när de blev växellok samt att det syns på vissa Da-lok.
Intressant, tack för det, Anders.
Just det, Litt Da hade ju så. Och det är bla den loktypen jag kommer ha på banan.

Men då får man väl sammanfatta min fråga med att det troligen inte var några sandtorn alls vid sekelskiftet, utan att man helt enkelt bar dit sanden för hand med hinkar och fyllde på.
Med tanke på storleken på sandbehållaren på Da loket så behövdes det väl inte så många hinkar.
Jvm00002.jpg
Jvm00002.jpg (168.68 KiB) Visad 270 gånger
Anders Sandgren
Inlägg: 313
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Sandningstorn?

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag undrar om inte de mer automatiserade lösningarna kommer efter första världskriget. Lönerna ökade och personalintensiv verksamhet blev dyrare, t.ex omlastning. Mer mekaniserade koltagningsanordningar kommer nu och antagligen även sandtornen. Man provar även automatiserad eldning med kol- och torvpulver.
Det är ju också nu som godstågen blir tryckluftsbromsade, den manuella bromsningen blev dyrare och dessutom ökades kraven på arbetsmiljön.
Skriv svar