Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Siffermärkningen sitter kvar på hytten men är svår att se på bilden, hette den Z49 113, eller kanske 118? Vad hände med den sedan? Vem köpte den (för fortsatt bruk) och när blev den skrotad?
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Lokomotorn är fd SJ Z49 113
Historik
Lev--1942 litt Zs, 1942--1952 litt Z5, 1952--1956 litt Z4.
Såld år 1975 till Gustafssons svets & smide,
Nynäsgård (AGESSA)(40.000 kr).
Vidaresåld år 1987 till Erland Östlund Smide AB, Köping.
Vidaresåld år 1987 till AB Svenska karbonatprodukter, Köping.
Senare överlämnad till Carbital AB (senare ECC International
Europe), Köping.Ommålad 200? i gul design/svart rand/blått
underrede.
Vidaresåld (hela företaget) år 2000 till Imerys Mineral AB,
Köping.
Vidaresåld 2008-09-14 till NBVJ.
Vidaresåld 2009 till Magnus Danielsson, privatperson,
Silverdalen.
Historik
Lev--1942 litt Zs, 1942--1952 litt Z5, 1952--1956 litt Z4.
Såld år 1975 till Gustafssons svets & smide,
Nynäsgård (AGESSA)(40.000 kr).
Vidaresåld år 1987 till Erland Östlund Smide AB, Köping.
Vidaresåld år 1987 till AB Svenska karbonatprodukter, Köping.
Senare överlämnad till Carbital AB (senare ECC International
Europe), Köping.Ommålad 200? i gul design/svart rand/blått
underrede.
Vidaresåld (hela företaget) år 2000 till Imerys Mineral AB,
Köping.
Vidaresåld 2008-09-14 till NBVJ.
Vidaresåld 2009 till Magnus Danielsson, privatperson,
Silverdalen.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Har den alltjämt sin mekaniska växellåda eller har den på gamla dar fått hydraulväxel?
Motorn var nog Scania B801 från början men någon gång på 1950-talet(?) en D812.
Motorn var nog Scania B801 från början men någon gång på 1950-talet(?) en D812.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Fortfarande mekanisk med fotkoppling så länge den var i Nynäshamn i alla fall.