När jag reste på DVVJ för mycket länge sedan la jag märke till en egenhet. På en enstaka rälslängd, tiometersräls, rullade vagnen på en ca 20 mm bred sträng ovanpå rälshuvudet. Det måste ju varit svetsgods -men varför hade man gjort så? Det finns ju mycket enklare sätt att höja farbanan.
Jag minns att det lät väldigt annorlunda den lilla korta biten!
Svetssträng på rälshuvudet?
-
Re: Svetssträng på rälshuvudet?
Skulle det kunna ha varit för att få säker kortslutning i spårledningen till ett vägskydd? Alltså att den möjligen isolerande rosten på rälshuvudet lättare försvann genom det därigenom större yttrycket när hjulbanan passerade? Stora delar av DVVJ hade på slutet enbart rälsbuss/motorvagnstrafik.
-
Sådan svetssträng finns på spåren vid motorvagnsstallet på Stockholms Östra där Roslagsbanans Veterantågsförening håller sina fordon. Vi hade en händelse där man kom på att spårledning saknades en bit och att kontakten var dålig på den rostiga rälen.
Påsvetsning med rostfritt är ett sätt att säkra kortslutning på lågtrafikerade spår. Jag har sett det på uppställningsspår i tunnelbanan.
-
Det var ju intressanta svar. Den påsvetsade rälen finns mellan Bengtsfors och Årjäng så den som cyklar dressin där kan ju kolla om det är i närheten av en vägkorsning som har haft spårledning.