Kabelfartyget Norderney i Nynäshamn 1930

johanmmolin

Re: Kabelfartyget Norderney i Nynäshamn 1930

Inlägg av johanmmolin »

Enligt denna källa: http://timelinesandsoundtracks.blogspot ... eline.html ska slagkryssaren Hood ha besökt först Kalmar och tre dagar senare Nynäshamn, då konung Gustaf V också besökte fartyget. Men - finns det verkligen ingen bilddokumentation av hennes besök?
En aning OT m h t järnvägshistoria, men ändå. Och ja, fartyget på bilden ÄR jagaren EHRENSKÖLD, numrerad som 1 i en nummerserie som kom att sträcka sig fram till 23 Hälsingland.
Anders Sandgren

Inlägg av Anders Sandgren »

Micke Carlsson skrev: 06 okt 2025, 23:11
BD- skrev: 06 okt 2025, 20:50
Micke Carlsson skrev: 06 okt 2025, 17:23 Kan det vara SNJ NN1-vagnar med någon slags last som syns? Gjordes inte kabel också i Älvsjö, eller var det bara förråd för Televerket där?

Intressant med bojarna som skymtar till vänster i bild på den första bilden. Det påstås att ett par bojar kom flytande in i hamnbassängen en dag 1919, man trodde att de kom från trakten av Reval (efter beräkningar av vind och strömmar) och att de slitits från sina förtöjningar under världskriget. Båda övertogs av järnvägen och användes som bränslecisterner till motorvagnar och lok. En av dem är bevarad vid Nynäshamns Järnvägsmuseum och lades i en grop för en branddamm strax norr om lokverkstaden. Den andra placerades bakom lokstallet i Lövlund/hamnen, men kom att ersättas av tankvagnen SNJ Q12 500022.

Men 1930 ligger de tydligen ännu kvar på kajen.

boj.jpg
Enligt någon uppgift ska bojarna anskaffats för att förtöja engelska slagskeppet HOOD på dess uppvisningsresa i Östersjön på 1920-talet.
I Älvsjö tillverkades kraftkablar, i Sundbyberg telekablar. Vagnarna är lastade med kabel. Till höger i bilden syns N-vagnar som antagligen även de transporterat kabel.

Det finns en "känd" bild på ett krigsfartyg som påstås vara Hood liggandes för bunker vid Nynäs Petroleums kaj, men det är visst istället jagaren Ehrensköld. Jag kikade runt lite och det verkar som att flottbesöket gjordes 1920 (raffinaderiet är inte igång förrän 1928) och att endast medföljande Brittiska jagare gick upp till Stockholm medan Hood låg för ankar i Kalmar och besättningen tog tåget till Stockholm. Uppgift här: https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=21510&start=15

Det är i alla fall märkligt att bojarna ligger i upplag så lång tid som runt 10 år innan de används till "något annat".

Den kända bilden som i något sammanhang felaktigt påståtts visa Hood (som var 260 meter lång och på omkring 45000 ton, ett mycket större fartyg än detta):

Ehrensköld.jpg
Enligt denna sida var Hood i Nynäshamn 7-13 juni. Däremot gick hon nog inte in i Stockholms skärgård. Däremot kom Gustaf V på besök i Nynäshamn.
https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=21510
BD-

Vedeldning

Inlägg av BD- »

"and we went by train with a wood - fired engine with plenty of stops for fuel."

Tydligen vedeldades tågen på SNJ år 1920.
Senast redigerad av BD- den 08 okt 2025, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Sandgren

Det betvivlar jag inte, åtm då. I Nässjöfabriken gjordes det dock även signalkablar men det var ju långt senare och just telekablar gjordes nog inte där.
Däremot ligger det ju även kraftkablar till Gotland även om det nog var just telekablar som lades ut denna gång.
Anders Sandgren

Re: Vedeldning

BD- skrev: 08 okt 2025, 09:41 "and we went by train with a wood - fired engine with plenty of stops for fuel."

Tydligen vedeldades tågen på SNJ år 1920.
Det är väl inte omöjligt. Annars hade ju SNJ torvmossar som man tog bränntorv ifrån. Vid Slätmossen (10I35) i Handen påbörjades brytningen 1918 och mossen inköptes av SNJ 1920 eller 1921 (olika uppgifter). Jag har inte sett någon bild vad jag minns mer vedeldning, däremot lok med torvrökhatt och presenning över bränsleförrådet. Det betyder dock inte att det inte förekom.
SNJ hämtade även torv från en mosse vid Trångsund (10I33).
Micke Carlsson

Inlägg av Micke Carlsson »

Det fanns en utlastningsbrygga söder om Handen stn vid Slätmossen så att tåg kunde stanna på linjen för "torvning".

På gengastiden fick man gasved i Södertörns villastad tycker jag ha mig sett något om, kanske också torv dessförinnan?
Skriv svar