Sovvagn Stockholm Rom 1950
-
Johan Tengroth
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 08 okt 2025, 09:46
Sovvagn Stockholm Rom 1950
Enligt uppgift i När Var Hur 1950 gick det dagligen en sovvagn mellan Stockholm och Rom. Den gick den gick i det som kallades Skandinavien -Schweiz - Italien Expressen. Är det någon som har uppgift om tidtabellen? Alltså hur lång tid resan tog och gick den via Helsingborg eller Malmö?
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
Enligt Sveriges kommunikationer för augusti 1950 avgick tåget dagligen från Stockholm kl. 21.20 med sovvagn Stockholm-Rom.
Tåget gick via Malmö, och i København tillkom det även sov- och sittvagn därifrån till Rom.
Tåget gick via Korsör-Nyborg och anlände dag fyra till Rom kl. 07.40.
Nattsträckor Stockholm-København, Hamburg-Karlsruhe och Milano-Rom.
Tåget gick via Malmö, och i København tillkom det även sov- och sittvagn därifrån till Rom.
Tåget gick via Korsör-Nyborg och anlände dag fyra till Rom kl. 07.40.
Nattsträckor Stockholm-København, Hamburg-Karlsruhe och Milano-Rom.
-
Johan Tengroth
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 08 okt 2025, 09:46
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
Tack så mycket för svar. Två följdfrågor. När avgick tåget ifrån Malmö ? Och när avgick tåget ifrån Rom.?
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
Från Malmö C 05.51 och från Malmö F 06.40. Några tider till: København H 09.08-10.40, Hamburg Hbf 21.36-21.48, Karlsruhe 08.15-08.20 och Milano C 20.20-22.25.
Från Rom 23.05, Milano C 08.00-09.35, Karlsruhe 21.26-21.30, Hamburg Hbf 08.05-08.18, København H 19.25-21.13. Från Malmö F 23.40 och Malmö C 00.15. Ankomst Stockholm C 08.40.
Från Rom 23.05, Milano C 08.00-09.35, Karlsruhe 21.26-21.30, Hamburg Hbf 08.05-08.18, København H 19.25-21.13. Från Malmö F 23.40 och Malmö C 00.15. Ankomst Stockholm C 08.40.
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
Intressant att det tog elva timmar att åka från Köpenhamn till Hamburg (10.40 - 21:36) med det var ju 1950 och mycket var antagligen förstört.
-
Gunnar Ekeving
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 01 nov 2024, 19:19
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
Det verkar ha varit under andra halvan av 1950-talet som restiderna Köpenhamn - Hamburg minskade påtagligt.Olof W skrev: 11 okt 2025, 12:58 Intressant att det tog elva timmar att åka från Köpenhamn till Hamburg (10.40 - 21:36) med det var ju 1950 och mycket var antagligen förstört.
En del utlandstidtabeller finns här https://ekeving.se/hi/SJdok/tdt/PUtl/index.html
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
DB satte ju in en färja som tog personvagnar på rutten Gedser- Grossenbrode 1953 och från då körde Skandinavien- Italien express den vägen, och rutten blev betydligt kortare.
1950 gick ju rutten via stora bält(dvs Färja Korsör- Nyborg) , in till Fredricia för rundgång och vidare via Padborg och Flensburg till Hamburg, dvs den rutten tågen går idag minus då en färjeöverfart , rundgång i Fredricia och eldrift hela vägen.
M.V.H Anders.k.
1950 gick ju rutten via stora bält(dvs Färja Korsör- Nyborg) , in till Fredricia för rundgång och vidare via Padborg och Flensburg till Hamburg, dvs den rutten tågen går idag minus då en färjeöverfart , rundgång i Fredricia och eldrift hela vägen.
M.V.H Anders.k.
-
Sven-Olof Johansson
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
SJ Difttjänststatistik för 1950 nämner förbindelsen. Skriver att restiden på sydgång minskat med 2 tim 30 min och på nordgång med 4 timmmar från tidtabellskiftet. Samma avgångs- och ankomsttid till Köpenhamn som tidigare.
Under perioden 10/9 - 25/10 så var godsvagnsanhopningen på färjelinjen Korsör - Nyborg så stor att all överskeppning av intenationella sovvagnar ställdes in. Resande fick byta tåg - färja - tåg under den perioden.
Under perioden 10/9 - 25/10 så var godsvagnsanhopningen på färjelinjen Korsör - Nyborg så stor att all överskeppning av intenationella sovvagnar ställdes in. Resande fick byta tåg - färja - tåg under den perioden.
-
johanmmolin
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09
Re: Sovvagn Stockholm Rom 1950
Jag gjorde en genomgång för några år sedan, och här är resultaten av detta, för just år 1950:

BOE Balt-Orientexpressen
SBE Stockholm-Berlin
NE Nordexpressen
SSIE Skandinavien-Schweiz-Italienexpressen
SHE Skandinavien-Hollandexpressen
dubbl dubbleringtåg


När det gäller vagnsätten har jag tyvärr inte hittat några uppgifter om resgods- och postvagnar i svenska tåg 1 & 2.
Här är den ursprungliga publiceringen:
https://www.motessparet.se/viewtopic.ph ... &start=450
Källor: Sverige Kommunikationer 1950
De blå tog
Den danska skriftserien om Internationale tog ...
Tyska hemsidor
(jag befinner mig tyvärr inte hemma och har därmed inte tillgång till exakta namn på källorna).

BOE Balt-Orientexpressen
SBE Stockholm-Berlin
NE Nordexpressen
SSIE Skandinavien-Schweiz-Italienexpressen
SHE Skandinavien-Hollandexpressen
dubbl dubbleringtåg


När det gäller vagnsätten har jag tyvärr inte hittat några uppgifter om resgods- och postvagnar i svenska tåg 1 & 2.
Här är den ursprungliga publiceringen:
https://www.motessparet.se/viewtopic.ph ... &start=450
Källor: Sverige Kommunikationer 1950
De blå tog
Den danska skriftserien om Internationale tog ...
Tyska hemsidor
(jag befinner mig tyvärr inte hemma och har därmed inte tillgång till exakta namn på källorna).