Var (och hur) lastades Mjölkcentralens tankvagnar?
-
Anders Sandgren
Re: Var (och hur) lastades Mjölkcentralens tankvagnar?
Stannade man och kopplade av vagnar i Boxholm? Eller fick mejeriet där mjölk på annat sätt?
Det kanske var mer lokalproducerad mjölk som gällde där. Idag har verksamheten flyttat till Östersund och den stora cisternen är riven. Lokalerna togs över av annat mejeri (via kommunen) till Arlas stora irritation. Jag tror även att Boxholms gräddost kommer att försvinna, det brukar inte vara smärtfritt att flytta sådana saker, smaken kan ändras.
Det kanske var mer lokalproducerad mjölk som gällde där. Idag har verksamheten flyttat till Östersund och den stora cisternen är riven. Lokalerna togs över av annat mejeri (via kommunen) till Arlas stora irritation. Jag tror även att Boxholms gräddost kommer att försvinna, det brukar inte vara smärtfritt att flytta sådana saker, smaken kan ändras.
Nja, det har jag inget minne av, det var ju dessutom ett eget mejeriföretag och ingick inte i Arla.Anders Sandgren skrev: 12 nov 2025, 14:21 Stannade man och kopplade av vagnar i Boxholm? Eller fick mejeriet där mjölk på annat sätt?
-
Sven-Olof Johansson
Boxholms mejeri tog mjölken från lokala gårdar. Inget kom nog på järnväg. Under c:a 10 år fram till 2018 var det ett Arlamejeri. Lades ned i samband med flytten till Östersund. Öppnades på nytt i lokal regi något år senare.Besc skrev: 12 nov 2025, 15:07Nja, det har jag inget minne av, det var ju dessutom ett eget mejeriföretag och ingick inte i Arla.Anders Sandgren skrev: 12 nov 2025, 14:21 Stannade man och kopplade av vagnar i Boxholm? Eller fick mejeriet där mjölk på annat sätt?
Gräddosten görs fortfarande men under annat namn då Arla fortfarande äger namnet.
-
Anders Sandgren
Ok, jag noterade att det var Arla som lade ner och flyttade, fram till 2011 var visst mejeriet en del av Boxholm AB.
Boxholms gräddost läggs visst ner i Östersund, men Glada bonden som tog över i Boxholm har ju också gräddost. Och den görs nog på lokal mjölk.
Det blir inte mycket Terroir om man flyttar runt sakerna.
Boxholms gräddost läggs visst ner i Östersund, men Glada bonden som tog över i Boxholm har ju också gräddost. Och den görs nog på lokal mjölk.
Det blir inte mycket Terroir om man flyttar runt sakerna.
Anders Svensson skrev: 12 nov 2025, 01:26Har för mig att det även kördes mjölkvagnar från Enköping där lastningen var på ett stickspår från (det numera rivna) hamnspåret. //AndersJan Frelin skrev: 27 okt 2025, 19:58 Mjölkcentralens flotta av tankvagnar är ju välkända och ofta dokumenterade. Men var (och hur) lastades de? Fanns det särskilda anläggningar och hälldes mjölken direkt i vagnen från jordbrukens mjölkflaskor?

Du tänker inte på Uppsala? Vill minnas att man körde mjölk därifrån till Enskedemejeriet ganska länge.Anders Svensson skrev: 12 nov 2025, 01:26Har för mig att det även kördes mjölkvagnar från Enköping där lastningen var på ett stickspår från (det numera rivna) hamnspåret. //AndersJan Frelin skrev: 27 okt 2025, 19:58 Mjölkcentralens flotta av tankvagnar är ju välkända och ofta dokumenterade. Men var (och hur) lastades de? Fanns det särskilda anläggningar och hälldes mjölken direkt i vagnen från jordbrukens mjölkflaskor?
Intressanta bilder från Enköping som BD visar!
Vill bara påpeka att bilderna inte visar mjölktankvagnar, tankarna är alldeles för stora. Mitt ögonmått är lite dåligt kalibrerat men jag skulle kunna tro att det t o m är en specialtransport som överskrider lastprofilen. I varje fall tror jag att det är leverans av tankar som ska användas i produktionen.
Vill bara påpeka att bilderna inte visar mjölktankvagnar, tankarna är alldeles för stora. Mitt ögonmått är lite dåligt kalibrerat men jag skulle kunna tro att det t o m är en specialtransport som överskrider lastprofilen. I varje fall tror jag att det är leverans av tankar som ska användas i produktionen.
På första bilden syns två mjölktankvagnar på godsbangården i Linköping:Sven-Olof Johansson skrev: 29 okt 2025, 19:40I Linköping lastades också mjölk för vidarebefodran Stockholm under natten. Vagnarna hämtades på kvällen medan tomvagnarna kom till Linköping på morgonen och lastades under dagen. Norrköping hade ett eget godståg till Stockholm som mjölkvagnarna gick i förutom natt mot måndag då de kopplades in i ett godståg som hade uppehåll i Norrköping för detta. Upphörde någon gång på 80-talet.Besc skrev: 27 okt 2025, 22:06 Rörvik var en av de anläggningar som användes längst för transporterna till Enskedemejeriet. Vill minnas att man på vägen från Rörvik även kopplade på ytterligare vagnar i Norrköping, som fylldes i Fiskeby(?). Transporterna fortsatte även efter namnbytet till Arla. Mjölken behandlades först vid ankomsten till mejeriet.
Mjölkvagnarna från Fiskeby hämtades och lämnades vid Arla mejeri i Himmelstalunds industriområde som nåddes via det numera rivna industrispåret Fiskeby - Himmelstalund som utgick från nedspåret i Fiskeby.
Nässjö hade ett eget godståg till Stockholm, som gick direkt, med vagnar från norra Småland till Stockholm inklusive mjölkvagnarna från Rörvik. På slutet tror jag vagnarna i Rörvik hämtades med diesellok.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=236950
Det är väl tomvagnarna som ankommit i vagnslasttåget, ett vagnlasttåg med synnerligen blandade vagnar. Mitt i bilden syns den stora silon och i höger bildkant syns slakteriet. Bilden sammanfattar på något vis en tid då de livsmedel som Östergyllen producerade distribuerades över landet med tåg.
-
Göran Kannerby
Vad är fel? Jag har inte påstått att Enskede-mejeriet fick mjölk enbart från Rörvik.Besc skrev: 12 nov 2025, 13:36Så kan man uttrycka det, men kanske inte rättvisande. Leveranserna till Enskedemejeriet rörde sig i regel om kanske runt 4-7 vagnar/dag.Göran Kannerby skrev: 11 nov 2025, 12:52Min minnesbild är att den slutade kring 1990.
I Rörvik hämtades bara ett fåtal vagnar, kanske 3.
-
Torbjörn Jansson
"Mjölktåget" vid Enskedemejeriet. Tågen står på spåret till Slakthuset där det kommer ifrån då det medförde vagnar dit. Jag står med kameran på spåret nedanför till mejeriet. Mjölkvagnarna är, om jag minns rätt, tömda dylika i retur. Ankommande tåg växlade först ner vagnar till mejeriet innan det fortsatte till Slakthuset. På denna del av spåret ligger idag Tvärbanan. Bilden från 1958.
- Bilagor
-
- img209.jpg (245.6 KiB) Visad 1294 gånger
-
- img150.jpg (287.05 KiB) Visad 1294 gånger