Stockholm C:s historia (grovt förenklad)

Nisse Tingsvall

Stockholm C:s historia (grovt förenklad)

Inlägg av Nisse Tingsvall »

Hej alla!
Jag är ny här och tänkte se om jag kan få lite hjälp av den samlade kunskapen i forumet

Jag försöker sammanfatta Cst:s historia grafiskt - så här ser mitt första utkast ut:
1_6.png
1_6.png (60.8 KiB) Visad 1129 gånger
2_6.png
2_6.png (99.58 KiB) Visad 1129 gånger
3_6.png
3_6.png (206.25 KiB) Visad 1129 gånger
4_6.png
4_6.png (243.79 KiB) Visad 1129 gånger
5_6.png
5_6.png (292.15 KiB) Visad 1129 gånger
6_6.png
6_6.png (237.28 KiB) Visad 1129 gånger
Det är två saker jag främst undrar över:
1. Jag förstår att jag inte kan få med alla detaljer helt korrekt, bland annat med tanke på att jag försöker få plats med allt på bara sex bilder, men ser ni om det finns några större misstag jag kan ha missat?
2. Hur mycket av förslaget nedan blev verklighet? (räknar med att mitt försök till banritning "1958-68" innehåller fel - vilka är de grövsta?)
Bild
Leif B

Re: Stockholm C:s historia (grovt förenklad)

Inlägg av Leif B »

Hej!

Jätteintressant!

Spår 19 och fourneringsplattformarna vid Norra Bantorget (E- och C-gruppen) tillkom inte 1958 utan först vid ombyggnaden på 1980-talet. Det var också då Norra säcken byggdes om med längre plattformar och de särskilda rundgångsspåren (spår 3 och 6) försvann. Då byggdes också banhallen för då nya Posten Stockholm Klara (som ersatte Stockholm Ban) med nya transversaler för att smidigt kunna växla post- och ilgodsvagnar från Norra Säcken till Stockholm Klara.
Nisse Tingsvall

Tack Leif!
Har gjort ett nytt försök nu, berätta gärna ifall det blev lite bättre (...eller sämre?)
y4_6.png
y4_6.png (217 KiB) Visad 754 gånger
y6.png
y6.png (167.58 KiB) Visad 754 gånger
Leif B

Inlägg av Leif B »

Jag kan inte hitta något fel men jag vet inte hur postbangården, ilgodset och hela spårharpan norr om Kungsbron såg ut. Jag kan varken bekräfta eller dementera.

Jag tycker det är klokt att datera bilder med årtal snarare än perioder: med några decenniers mellanrum har det skett stora (som man trodde då, slutgiltiga) ombyggnader - men dessemellan har man med några års mellanrum ändå behövt göra smärre justeringar. Jag försökte reda ut och beskriva detta för 10-15 år sedan när jag jobbade med Cst:s framtid, för tiden fram till 1927 finns ett utmärkt material i minnesskriften med sina spårplansbilagor
https://www.ekeving.se/p/sth/cst/1927/index.html

Men den senare utvecklingen har jag hittat väldigt lite material.

Jag ser att du har färgmarkerat pendeltågsplattformarna och det är helt riktigt att de höjdes till pendeltågshöjd (76 cm) och tråget byggdes i mitten på 1960-talet, har du hittat 1968 som klartdatum så stämmer det säkert.

Ombyggnaden på 1980-talet var dock betydligt mer omfattande, då tillkom som sagt spår 19 och furneringen flyttade ut till Norra Bantorget (E- och C-gruppen). Innan dess var tanken att flytta pendeltågsplattformarna dit ut och på så vis göra plats för ytterligare några plattformsspår för fjärrtåg. Genom att istället flytta den tidsödande furneringen (lastning av mat och lossning av disk och liknande) till Norra Bantorget, kunde fjärrtågens uppehåll vid plattform kortas ner så att spår 10-12, 17-18 och nya 19, kunde hantera fler fjärrtåg, och pendeltågen slapp flytta så långt från T-Banan och övrig tågtrafik. Jag har inte hittat något klartdatum men jag ska försöka fråga.

Efter det har det fortsatta med smärre justeringar för Arlanda Express (är dock osäker på om det syns en på en spårplan), en egen utfartskanal norrut från spår 19 till E-gruppen och ombyggnad av växlarna vid Tegelbacken för högre hastighet för ankommande tåg söderifrån. Och säkert något mer som jag har glömt.
Leif B

Inlägg av Leif B »

Äsch, jag läste ju inte ens Gunnar Ekevings text som jag länkade till, utan tittade bara på ritningrana från 1927. Här fanns ju de viktigaste årtalen:
  • 1973 pendeltågstråget öppnades. Innan dess vände Nynäsbanan (fortfarande "bruntåg") och Märstapendeln på Centralen från varsitt håll, Märstapendel i Norra Säcken.
  • 1989 den stora 80-talsombygganden klar.
  • 2008 var ombyggnaden av växlarna på Tegelbacken klar och jag antar att även spår 19:s nya utfart till E-gruppen kom då.
Därför bör din bild (<2017) stämma för 1989-2004, eftersom du har den gamla växelgatan vid Tegelbacken. Efter 2008, d v s även (2050) ska det vara den långa växelgatan. Har ingen ritningen men skillnaden syns på ett ungefär här:
https://www.eniro.se/kartor/s/zN0pS
Besc

Inlägg av Besc »

Leif B skrev: 21 apr 2026, 16:42 Äsch, jag läste ju inte ens Gunnar Ekevings text som jag länkade till, utan tittade bara på ritningrana från 1927. Här fanns ju de viktigaste årtalen:
  • 1973 pendeltågstråget öppnades. Innan dess vände Nynäsbanan (fortfarande "bruntåg") och Märstapendeln på Centralen från varsitt håll, Märstapendel i Norra Säcken.
  • 1989 den stora 80-talsombygganden klar.
  • 2008 var ombyggnaden av växlarna på Tegelbacken klar och jag antar att även spår 19:s nya utfart till E-gruppen kom då.
Därför bör din bild (<2017) stämma för 1989-2004, eftersom du har den gamla växelgatan vid Tegelbacken. Efter 2008, d v s även (2050) ska det vara den långa växelgatan. Har ingen ritningen men skillnaden syns på ett ungefär här:
https://www.eniro.se/kartor/s/zN0pS
Nog var det pendeltågen på Kungsängen som vände i norra säcken, innan de parades ihop 1973 med Nynäsbanan.
Hur det var första året med X1-trafik, dvs när man körde Kungsängen-Södertälje , minns jag inte. Kanske Märsta-grenen då vändes i norra säcken, på spår 4 och 5?
Leif B

Inlägg av Leif B »

Besc skrev: 21 apr 2026, 17:55 Nog var det pendeltågen på Kungsängen som vände i norra säcken, innan de parades ihop 1973 med Nynäsbanan.
Hur det var första året med X1-trafik, dvs när man körde Kungsängen-Södertälje , minns jag inte. Kanske Märsta-grenen då vändes i norra säcken, på spår 4 och 5?
Du har helt rätt, tack för rättelsen! Jag dubbelkollade i Arne Hällqvist, Pendeltåg i Storstockholmsområdet och det vara bara första året (1968-69) som Kungsängen - Södertälje var genomgående. "Kungsängen återgick således sommaren 1969 till att använda spår 4 och 5 vid Stockholm C, vilket det hade gjort i åtskilliga år före 1968."

Jag hittar inget om var på Cst Uppsala-tågen vände 1968-69, men spår 4 och 5 som var (tillfälligt) lediga verkar ju som en god gissning.
Nisse Tingsvall

"Efter 2008, d v s även (2050) ska det vara den långa växelgatan"

Oj, det hade jag helt missat, stort tack!
Nytt försök, denna gång utan versionsnummer...
yy5+6.png
yy5+6.png (153.95 KiB) Visad 329 gånger
Skriv svar