Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1

sepernik
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2023, 16:33

Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1

Inlägg av sepernik »

Detta är den sista reseberättelsen som jag inte har visat.
Passande nog är det en hemresa till Stockholm (som 10 år senare kom att ersättas av Göteborg som hemstad).
Det nya forumet medför en del skillnader mot det tidigare, återkommer till det.
Föregående del av resan finns här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=270683
13 augusti 1975 var den ursprungliga planen att vi från Göteborg skulle ta färjan över till Fredrikshamn för att åka Lynetter på Jylland. Jag hade hemlängtan och övertygade (eller möjligen tvingade) resekompisen att vi istället skulle ta oss till Helsingborg för att i förväg fullfölja det planerade av slutet på resan hem.
13 augusti 1975 var den ursprungliga planen att vi från Göteborg skulle ta färjan över till Fredrikshamn för att åka Lynetter på Jylland. Jag hade hemlängtan och övertygade (eller möjligen tvingade) resekompisen att vi istället skulle ta oss till Helsingborg för att i förväg fullfölja det planerade av slutet på resan hem.
_401-27.jpg (77.07 KiB) Visad 1839 gånger
När jag läser in filerna till forumet (och alltså inte länkar till en extern plats) så tillkommer efter bildtexten en rad med filnamn, storlek och antal visningar. Denna funktion verkar inte gå att undertrycka.
När jag läser in filerna till forumet (och alltså inte länkar till en extern plats) så tillkommer efter bildtexten en rad med filnamn, storlek och antal visningar. Denna funktion verkar inte gå att undertrycka.
_401-28.jpg (141.27 KiB) Visad 1839 gånger
Halmstad C
Halmstad C
2775-32a.jpg (223.94 KiB) Visad 1839 gånger
_401-29.jpg
_401-29.jpg (148.43 KiB) Visad 1839 gånger
Framme i Malmö efter byte i Helsingborg inkuderat promenaden F-C.
Framme i Malmö efter byte i Helsingborg inkuderat promenaden F-C.
2775-32.jpg (214.07 KiB) Visad 1839 gånger
Lund
Lund
2775-33.jpg (187.61 KiB) Visad 1839 gånger
Örtofta
Örtofta
2775-34.jpg (215.06 KiB) Visad 1839 gånger
Eslöv
Eslöv
2775-35.jpg (221.37 KiB) Visad 1839 gånger
Stehag
Stehag
2775-36.jpg (254.46 KiB) Visad 1839 gånger
Höör
Höör
2875-03.jpg (200.26 KiB) Visad 1839 gånger
Tjörnarp
Tjörnarp
2875-04.jpg (221.01 KiB) Visad 1839 gånger
Sösdala
Sösdala
2875-05.jpg (177.58 KiB) Visad 1839 gånger
Hässleholm där vi övernattade.
Hässleholm där vi övernattade.
2875-06.jpg (213.78 KiB) Visad 1839 gånger
Nästa förmiddag steg vi av i Nässjö.
Nästa förmiddag steg vi av i Nässjö.
_401-30.jpg (67.83 KiB) Visad 1839 gånger
Fortsättning mot Oskarshamn.
Fortsättning mot Oskarshamn.
_401-22.jpg (142.59 KiB) Visad 1839 gånger
Kan inte ladda upp fler bilder så får bli en fortsättning i ett nytt inlägg, se viewtopic.php?t=115
Mvh Per Niklasson, Göteborg
OlleThåström
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1

Inlägg av OlleThåström »

Dom här prydliga anteckningsbladen, gjorde du dom själv som planering före resan? De verkar ju ha kompletterats med diverse noteringar under resans gång? Och skrevs dom på skrivmaskin*, det måste ju vara någon specialvariant som kan fixa tecknen för stationer på olika sida om spåren. För det är väl så det ska tolkas?
(Jag har markerat på bilden)
_401-22.jpg
_401-22.jpg (137.86 KiB) Visad 1570 gånger
Själv skulle jag vilja ha ett sätt att göra en resplan att läsa in till bilens navigator så att man kunde förbereda sin jakt på järnvägsarkeologiska objekt och inte behöva ha en massa lösa papper och kartblad som stör uppmärksamheten på trafiken. Det kanske finns?

*) Not
"Skrivmaskin" kanske skulle kallas "direktprinter" om den uppfanns idag?
sepernik
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2023, 16:33

Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1

Inlägg av sepernik »

OlleThåström skrev: 14 jan 2024, 18:05 Dom här prydliga anteckningsbladen, gjorde du dom själv som planering före resan? De verkar ju ha kompletterats med diverse noteringar under resans gång? Och skrevs dom på skrivmaskin*, det måste ju vara någon specialvariant som kan fixa tecknen för stationer på olika sida om spåren. För det är väl så det ska tolkas?
Jajamen, jag gjorde anteckningsbladen på min morsas kulskrivmaskin av märket Olivetti.

Minns det som att maskinen kunde spara mina tabblägen för km-talen, platssignaturerna och klockslagen.
Däremot stämde inte radavståndet med rutnätet på sidorna utan varje rad måste justeras manuellt.

Ramen runt varje tabell, symbolerna för stationshusens läge samt markeringarna för fjärr- eller linjeblockering, dubbelspår och elektrifiering ritade jag med linjal och svart kulspetspenna. Ibland behövdes två km-angivelser på en plats och då blev det också kulspetspennan.

Anteckningarna med blå kulspets är gjorda i efterhand. På resan skrev jag in uppgifterna med blyerts som jag sedan suddade och ersatte med kulpenna.

Sammantaget ganska nördigt alltså, jag var för övrigt 19 år 1975 ;)
Mvh Per Niklasson, Göteborg
Torbjörn Mårtensson
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 dec 2023, 19:18

Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1

Inlägg av Torbjörn Mårtensson »

Hängivenhet och engagemang skulle jag vilja säga!
Mats Björkelund
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 dec 2023, 09:39

Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1

Inlägg av Mats Björkelund »

Jag var på tjänsteresa i början av augusti 1975 till ett sågverk i Värö Backa och sedan över till ett annat sågverk i Mörlunda. Med bil men ändå lite grann som Pers resa. Vi övernattade i Målilla, Sveriges meteorlogiska epicentrum. Mitt starkaste minne av denna resa var att det var fruktansvärt varmt. Datorerna i Mörlunda hade stannat. De var specade till 30 grader och det var 37 grader i rummet och ingen kylning. Sågverksägaren tyckte inte det var nödvändigt för "det blir ju nästa aldrig varmare än 30 i Sverige". Men värmen hade kanske lugnat sig till Per reste?

Och sedan vill jag naturligtvis också tacka för bilderna. Djupt imponerad över färgkorrigeringen. De känns som de var nytagna. De gamla dior jag jobbat med har inte varit enkla att få bra.

/Mats B
Skriv svar