Angående diskussionen ovan om behovet av kranvagnar (något sålunda nutidshistoria).
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... d&id=34627
I länken ovanför finns en del intressanta inlägg där det framgår att Kranvagnarnas öde var redan överspelade i mitten av 1980 talet och att dessa som då tillhörde SJ Ma redan hade ställts in (ofta torrluftkonserverade, min anm.) i beredskap. Vagnarna fördes med andra ord aldrig över till Banverket när BV bildades 1988. Istället hyrdes mindre mobila kranvagnar in vid behov.
För ca 35 år sedan även påstods av privata källor att det då ganska nya Banverket fick kritik av Riksrevisionsverket att man hade för mycket "bundet kapital" i form av tjänstefordon som hade långa perioder av stillastående. RRV föreslog avveckling och skrotning och istället anlita olika upphandlade privata aktörer.
Den kritiken bör i högsta grad ha gällt SJ Ma (RRV utövar tillsyn över statliga myndigheter) och i synnerhet kranvagnarna som bara stod i beredskap
Kanske följdes kritiken från RRV ordagrant och alla återstående t.ex. snöröjningsfordon med lågt utnyttjande började därefter slopas / skrotas.
Kranvagnarna A1 och A2 hade redan slopats på 1980 talet även om det dröjde några år innan A2 drogs ut från Mellansjö grusgrop och överlämnades till Järnvägsmuseet. Övriga 6 kranvagnar var beredskapsavställda och slopades sannolikt under 1990 talet.
Kranvagnarna var sannolikt inte så attraktiva på andra hands marknaden att sälja till annan aktör eller utomlands.
När det gäller snöröjningen diskuterades att Banverket skulle torrluftkonservera Tb / Tc lok som beredskapsreserv för bl.a. snöröjning. Beredskapsångloken var då slopade och det fanns gott om uppställningsplatser i lokhus som tillhörde Banverket. Av detta blev ingenting och det kanske inte ens utreddes eller skriftligt dokumenterades?
Kritiken i bl.a. media mot avvecklingen av snöröjningsfordon med lågt utnyttjande kom långt senare bl.a. pga. några snörika vintrar i södra Sverige och tydligt att kvarvarande snöröjningsmateriel samt insatser från privata snöröjningsaktörer då inte räckte till. Ledde till förbättrade åtgärder.
Finns det bara två större rälsgående kranvagnar i Sverige / Norge idag?
Vossloh har enligt web sidan en äldre rälsgående kranvagn samt (våren 2025) en en en inhyrd under 6 månader för Sverige och Norge.
Vossloh sade då (källa web sidan)
– Ambitionen är att ha minst två kranar i Sverige och Norge. Dessutom börjar de bli nyfikna i Danmark, så det kan tänkas att vi kan komma att behöva ytterligare en.
Infra Nord ser inte ut att ha någon. Eller?